Тра
Будова змащувальних систем автотракторних двигунів
Система мащення призначена для зменшення тертя спрацьовування та перегріву поверхонь деталей, які взаємно переміщуються. Крім того, олія, проходячи між деталями двигуна, охолоджує їх і відводить продукти зносу. Це сукупність пристроїв, які подають масло в необхідній кількості до поверхонь тертя.
Тертя є трьох типів:
Сухе – поверхні деталей сухі і безпосередньо контактують між собою;
Напіврідинне – може виникати руйнування шару оливи і деталі можуть частково контактувати між собою;
Рідинне – робочі поверхні повністю розділені шаром оливи.
При сухому терті коефіціент тертя f=0,1, при напіврідинному – f=0,01, при рідинному – f=0,001.
В залежності від способу подачі масла до поверхонь тертя є такі системи змащування: розбрискуванням, під тиском, комбіновані.
В більшості двигунів застосовується комбінована система змащування. Під тиском змащуються корінні і шатунні підшипники, підшипники розподільного вала, осі коромисел, наконечники штанг, втулки шестерень розподільного вала, кулачки. Решта деталей змащуються розбрискуванням.
Тиск оливи в карбюраторному двигуні 0,3-0,5 МПа, в дизелях – 0,5-0,7 МПа.
Оливна помпа служить для подачі оливи до тертьових частин двигуна.
Помпа встановлюється всередині картера двигуна або ззовні на картері. Помпа забирає оливу з піддона картера через оливозбірник, оснащений сітчастим фільтром. Цей фільтр охороняє шестерні помпи від влучення між ними великих механічних домішок.
Крім розглянутої вище односекційної помпи, застосовуються також помпи, що складаються з двох секцій, з яких кожна має своє призначення.
Редукційний клапан служить для обмеження тиску оливи в мастилопроводах системи мащення. Тиск оливи може підвищитися при дуже великій частоті обертання колінчатого вала двигуна чи при надмірно густій оливі, наприклад, у холодному двигуні.
Масляні фільтри служать для очищення оливи від механічних домішок, в результаті чого збільшується тривалість роботи двигуна.
В останній час в автомобільних двигунах для очистки оливи використовують все частіше очисники відцентрового типу.
У відцентровому очиснику (реактивно-масляній центрифузі) не потрібна заміна частин і забезпечується дуже ретельне очищення оливи від механічних домішок. Такий очисник заміняє звичайно фільтри грубого і тонкого очищення, встановлювані в системі мащення.
При роботі двигуна температура картерної оливи не повинна сильно підвищуватися щоб уникнути падіння її в’язкості. Часткове охолодження оливи відбувається в піддоні картера й в корпусах зовнішніх фільтрів внаслідок обдуву їх повітрям від вентилятора системи охолодження. Для більш інтенсивного охолодження картерної оливи застосовують масляні радіатори. Радіатори бувають з повітряним чи водяним охолодженням.
При повітряному охолодженні масляний радіатор трубчастого типу, включений у масляну магістраль, ставлять перед радіатором водяної системи охолодження двигуна. При цьому масляний радіатор прохолоджується повітрям, що просмоктується за допомогою вентилятора.
Основні властивості олив — це в’язкість (властивість опору часток оливи взаємному переміщенню) і маслянистість (властивість оливи утворювати на поверхні металу суцільну важкорозривну плівку).
Інші властивості олив: хімічна і термоокислююча стабільність, миючі властивості, коксівність, зольність, координуючі дії, температуру спалаху і застигання.
Ви можете завантажити дану роботу повністю, клікнувши на посилання.